#Wayfinding es el proceso de entender el espacio y diseñar señales para ayudar a las personas a navegar en un entorno, ya sea a pie o en un vehículo. No se trata solo de señalización, wayfinding… une disciplinas como diseño gráfico, arquitectura, paisajismo, iluminación, arte y tecnología para crear un sistema de navegación en el espacio ajustado a las necesidades. Cuando el diseño está bien ejecutado, el wayfinding ayuda a las personas a llegar fácilmente a sus destinos prácticamente sin darse cuenta realmente de cómo lo hicieron.
Els sistemes integrals de wayfinding sovint combinen senyalització, mapes i símbols que es complementen amb aplicacions mòbils i pantalles digitals. Un #projecte d’aquestes característiques requereix d’una anàlisi experta de l’espai, una bona planificació i un procés d’implementació ben pensat.
En algunes circumstàncies, un bon estudi de wayfinding pot ser de vital importància. La senyalització als #hospitals és un bon exemple, quan els pacients intenten assistir a una cita important o rebre atenció mèdica urgent no haurien de perdre’s pels passadissos ni acabar preguntant en el taulell d’informació. Aquestes situacions creen un estrès innecessari per als pacients que poden estar enfrontant grans desafiaments de salut.
#Aeropuertos, estaciones de tren y las líneas de metro son también otro un buen ejemplo, la falta de señalización podría causar gran interrupción, ya que muchos pasajeros tendrían dificultades para encontrar las plataformas o puertas de embarque a tiempo para hacer sus conexiones. ¿Te imaginas cómo de complejo sería moverte por el metro de Madrid o Barcelona sin señales?
El primer pas en un projecte d’aquestes característiques és estudiar bé l’arquitectura, l’interiorisme i la cultura del lloc. Una bona senyalització es caracteritza per la seva simplicitat, ha d’integrar-se harmònicament en l’espai i adaptar-se a les necessitats de tots els usuaris. Imagina, per exemple, que el sistema de senyalització fos només visual Com s’obrirà camí una persona cega o amb discapacitat visual?
S’estudien els recorreguts i els tipus d’usuaris, sempre des del punt de vista del visitant que accedeix per primera vegada al lloc, tenint molt presents a aquelles persones amb mobilitat reduïda. Amb aquest estudi s’identifiquen aquells creus i punts de decisió en els quals haurem de reforçar amb missatges.
El desenvolupament gràfic de les peces també és essencial per a aconseguir un bon resultat; l’elecció d’una tipografia apropiada, els colors, el tipus d’icones o l’elecció de materials adequats per a condicions climàtiques adverses, seran claus perquè el conjunt de senyalització funcioni.
La simplicitat i la claredat dels missatges és també de vital importància en un estudi de wayfinding: Independentment del seu propòsit, qualsevol persona hauria de poder mirar un senyal i saber en segons el que diu, sigui com sigui la seva cultura o el seu idioma.
En resum: la senyalització derivada d’un estudi de wayfinding transmet seguretat i facilita l’ús d’un espai anònim. Orienta i respon a totes les preguntes, transmet confiança i confortabilitat; s’anticipa a les necessitats o dubtes dels usuaris, evitant la incertesa i el caos. Millora dràsticament la qualitat de l’experiència dels usuaris en un espai i facilita l’accessibilitat.
En Signes -des de 1982- només fem això: solucionar necessitats de senyalització.